A magas vérnyomás hazánkban népbetegség, pedig a szívbetegségek és a korai halálozás vezető, módosítható rizikófaktorának számít.

Az egészséges étrend, a dohányzásról való leszokás, az alkoholfogyasztás csökkentése, rendszeres testmozgás és a fogyás mellett bizonyos kiegészítők rendszeres használata is segít csökkenteni a magas vérnyomást. Íme a leghatásosabbak.

Magnézium

A magnézium olyan ásványi anyag, amely számos testi funkció szempontjából fontos, beleértve a vérnyomásszabályozást is. Azzal segít csökkenteni a vérnyomást, hogy fokozza a nitrogén-monoxid termelését – mely jelátviteli molekula segíti az erek ellazulását. 

Napi 365–450 mg magnézium átlagosan 3,6 hónapon át történő bevitele jelentősen csökkenti a vérnyomást a krónikus betegségben szenvedőknél. A magnéziumban gazdag étrend ugyancsak kockázat csökkentő hatású.

D-vitamin

Kutatások szerint a magas vérnyomásban szenvedőknek általában alacsonyabb a D-vitamin szintjük. Tanulmányok bizonyítják, hogy a magasabb D-vitaminszint segít megvédeni a magas vérnyomástól, ezért a magas vérnyomásban szenvedőknek ajánlott ellenőriztetniük a D-vitamin szintjüket, és ha szükséges, pótolni kell a vitamint.

B-vitaminok

A B2-vitamin (riboflavin) segít csökkenteni a vérnyomást a metilenetetrahidrofolát-reduktáz (MTHFR) génmutációval rendelkező felnőtteknél, mely állapot valószínűbbé teszik a magas vérnyomást.

A folsav és a folát-kiegészítők – B9-vitamin – szintén csökkenthetik a vérnyomást a szívbetegségben szenvedőknél. Ezenkívül a fiatal felnőttkori magasabb folátbevitel segít megelőzni a későbbi magas vérnyomást. 

Kálium

A kálium a legismertebb táplálék-kiegészítő a vérnyomás szabályozására, mivel elősegíti a vizelettel történő nátrium kiválasztást és segíti az erek ellazulását.

A kálium-kiegészítők mérsékelt, de jelentős vérnyomáscsökkenéshez vezetnek, biztonságosak és hatékonyak, különösen a magas sótartalmú étrendet követőknél. 

Q10 koenzim

A Q10 koenzim jelentősen csökkenti a szisztolés (felső érték) vérnyomást.

L-arginin

Az L-arginin egy olyan aminosav, amely csökkenti a vérnyomást, javítja az erek működését, valamint a véráramlást. 

C-vitamin

A legújabb kutatások szerint napi 300–1 000 mg C-vitamin bevitele jelentősen csökkenti a vérnyomást.

Cékla

A sportolók gyakran szednek cékla tartalmú kiegészítőt, mert javítja a véráramlást és az oxigén szállítását az izmokba, valamint csökkenti a vérnyomást is. 

Fokhagyma

A fokhagyma fogyasztásnak számos előnye van, például a csökkenti vérnyomást és a szívbetegség kockázatát.

Kutatások szerint a fokhagyma-kiegészítők átlagosan 8,3 Hgmm-rel, illetve 5,5 Hgmm-rel csökkentik a szisztolés és a diasztolés vérnyomást, ami akár 40% -kal is csökkentheti a stroke, a szívroham és a koszorúér-betegség kockázatát.

Halolaj

A halolaj csökkenti a vér lipidszintjét, a gyulladást és a magas vérnyomást. Az omega-3 zsírsavak – beleértve a halolajat is – csökkentik a szisztolés és a diasztolés vérnyomást azokonál a magas vérnyomásban szenvedőknél is, akik nem szednek gyógyszert. Sőt, kutatások szerint minél magasabb a szervezet omega-3 szintje, annál nagyobb védelmet nyújt a magas vérnyomás ellen.

Probiotikumok

A probiotikumok olyan jótékony baktériumok, melyek természetesen megtalálhatók a bélben. Az ezeket a baktériumokat tartalmazó kiegészítőknek számos egészségügyi előnye van, többek között csökkentik a vérnyomást.

A kezelés hatékonyabb, ha többféle probiotikumot alkalmaznak, ha azt 8 hétig vagy tovább szedik, és a napi dózis meghaladja a 10 milliárd kolóniaképző egységet. 

Melatonin

A melatonin a szervezet által előállított hormon, amely népszerű kiegészítő az alvás elõsegítésére.  Ugyanakkor tanulmányok szerint a melatonin-kiegészítők csökkenthetik a magas vérnyomást. Sőt, az alacsony melatonin termelés nőknél a magas vérnyomás kockázati tényezője. 

Zöld tea

A zöld tea számos lenyűgöző egészségügyi előnnyel jár. Kutatások szerint a zöld tea kiegészítők szedése vagy a zöld tea 3–16 hétig történő fogyasztása jelentősen csökkenti a vérnyomást. 

Gyömbér

Kutatások szerint a nagy dózisú gyömbér-kiegészítők segíthetnek a magas vérnyomás csökkentésében. Napi 3 gramm vagy annál nagyobb dózis 8 héten át tartó alkalmazása jelentősen csökkenti a vérnyomást, a triglicerid- és az éhomi vércukorszintet az 50 éves és annál fiatalabb embereknél. 

Óvintézkedések

Noha számos kiegészítő csökkentheti a vérnyomást, ez nem jelenti azt, hogy minden kiegészítő biztonságos. Fontos tudni, hogy kölcsönhatásba léphetnek a gyógyszerekkel, beleértve a vérnyomáscsökkentő gyógyszereket is. Sőt, túlzott szedésük súlyos mellékhatásokat okozhat. Mindig konzultáljon orvosával, mielőtt bármilyen étrend-kiegészítőt kezdene szedni, hogy megbizonyosodjon arról, az biztonságos és hatékony, valamint  rendeltetés-szerűen használja.