Az egyik leggyakoribb év eleji fogadalom a cigi elhagyása – van, akinél már sokadszorra. Bár a dohányzás közismerten fokozza számos betegség kialakulásának kockázatát, a leszokás nehéz lehet az elvonási tünetek miatt. Sok dohányzó pedig „már úgyis mindegy” felkiáltással inkább meg sem próbálja, hogy végleg letegye a cigarettát. Pedig a leszokást sosem késő elkezdeni, sőt, több előnnyel jár, mint gondolná! 

A dohányzásról való leszokás előnyei

Megszakad a függőségi ciklus – A leszokástól számított egy hónapon belül az agyban lévő nikotinreceptorok normalizálódnak, megtörve a függőség körforgását. 

Javul a keringés – A vérkeringés a dohányzás abbahagyásától számított 2–12 héten belül javul. Ez sokkal könnyebbé teszi a fizikai aktivitást és csökkenti a szívroham kockázatát. 

Javul az íz- és szagérzékelés – A dohányzás károsítja az orr és a száj idegvégződéseit, tompítva az íz- és szagérzékelést. Az utolsó cigarettától számított 48 órán belül javulni kezd az ízérzet és a szaglás. 

Nő az energiaszint – A javuló légzéssel és fizikai aktivitással a szervezetben megnövekedett oxigénszintnek köszönhetően energikusabb lesz.

Erősödik az immunrendszer – A dohányzásról való leszokás javítja a keringést, növeli az oxigénszintet és csökkenti a gyulladásos folyamatokat. Az immunrendszer erősödik, így könnyebb leküzdeni a betegségeket.

Egészségesebb szájhigiénia – A dohányzás sárgítja a fogakat, rossz leheletet okoz, és növeli a szájfertőzések kockázatát. A leszokástól számított egy hét múlva már látható és érezhető a különbség!  

Javul a szexuális élet – A dohányzás növeli a merevedési zavar kockázatát, és csökkenti a hüvelyváladék mennyiségét, ezáltal nehezíti az orgazmust.   

Csökken a rák kockázata – A leszokás után néhány év múlva csökken az olyan rákos megbetegedések kockázata, mint a tüdőrák, nyelőcsőrák, veserák, húgyhólyagrák és hasnyálmirigyrák.

A dohányzásról való leszokás mellékhatásai 

A dohányzásról való leszokás mellékhatásai egyesek számára extrémek is lehetnek. A dohányzás a test minden szervére kihat, és amikor abbahagyja, a szervezetnek alkalmazkodnia kell a nikotinelvonáshoz. Szerencsére ezek a mellékhatások csak átmenetiek. 

Fejfájás és hányinger – A nikotinelvonás miatt gyakori tünet. 

Kéz- és lábzsibbadás – Amint a keringése javulni kezd, bizsergést érezhet a kezében és a lábában. 

Köhögés és torokfájás – A tüdő elkezd megtisztulni a nyálkától és a dohányzás által okozott egyéb lerakódásoktól, ami köhögést és torokfájást okozhat. 

Fokozott étvágy és súlygyarapodás – A legtöbben azért esznek többet, mert a cigarettát és a rágyújtással járó rituálét étellel helyettesítik.

Intenzív vágy a nikotin iránt – A teste függ a nikotintól, miközben dohányzik. A leszokás a nikotin iránti sóvárgással jár, mely általában az utolsó cigaretta után 2-4 héttel a legerősebb. 

Ingerültség, frusztráció – Az elvonási tünetek velejárói. A dohányzás legtöbbször valamilyen érzelmi feszültségre kínál oldást ( például türelmetlenségre, unalomra, dühre, szorongásra), most új stresszkezelési módszert kell találnia!

Székrekedés – A nikotin befolyásolja a vékony- és vastagbél működését. Nikotin hiányában székrekedést tapasztalhat, amíg a teste nem alkalmazkodik az új helyzethez. 

Szorongás, depresszió és álmatlanság – A dohányosoknál fokozott a depresszió és szorongás előfordulása, bár ennek oka nem világos. Lehet, hogy azért dohányzik, hogy jobban érezze magát, amikor pedig abbahagyja a dohányzást, még szorongóbb és depressziósabb lehet. Ne feledje: a depresszió súlyos állapot, amit kezeltetni kell! 

Koncentrációs nehézség – A dohányzásról való leszokás mellékhatásai eleinte nehezíthetik a koncentrációt. 

Szájszárazság – A dohányzás a szájszárazság gyakori oka. Az elvonással járó stressz és szorongás súlyosbíthatja ezt, amíg a szervezete hozzá nem szokik az új helyzethez.  

Még ha hosszú évek óta dohányzik is, annak negatív hatásai általában megfordíthatók, és a dohányzás abbahagyásának első óráitól a leszokást követő évtizedekig élvezheti a leszokás egészségre gyakorolt pozitív hatásait! Emellett semmivel össze nem hasonlítható, felszabadító érzés a tudat, hogy legyőzte a függőséget, visszaszerezte a kontrollt az élete felett! Érdemes kiszámolni azt is, hogy mennyit spórol a dohányzás elhagyásával. Az életmódváltással duplán jól jár: megszabadul egy káros szokástól és az így megspórolt pénzt az életminősége további javítására fordíthatja.