A kiegyensúlyozatlan, tápanyaghiányos étrend különféle kellemetlen tüneteket okozhat. Íme, a vitamin- és ásványianyag-hiány leggyakoribb jelei.

Töredező haj és köröm

A biotinhiány gyakori tünete. A biotin – más néven a B7-vitamin – segít a szervezetnek az ételt energiává alakítani. A biotinhiány ritka, de előfordulása esetén az elvékonyodó, töredező haj és körmök a legszembetűnőbb tünetek.A biotinhiány egyéb tünetei közé tartozik a krónikus fáradtság, izomfájdalom és a kezek és a lábak zsibbadása.

Kockázata a terhes nők, erős dohányosok, rendszeres alkoholfogyasztók esetén a legnagyobb. Ezenkívül az antibiotikumok és egyes rohamok elleni gyógyszerek hosszantartó alkalmazása is kockázati tényező. A nyers tojásfehérje fogyasztása is okozhat biotinhiányt, mivel avidint tartalmaz, ami csökkenti annak felszívódását.

A biotinban gazdag ételek közé tartoznak a tojássárgája, a belsőségek, a hal, a hús, a tejtermékek, a diófélék, a magvak, a spenót, a brokkoli, a karfiol, az édesburgonya, az élesztő, a teljes kiőrlésű gabona és a banán. 

Szájfekély vagy szájzug repedés

A száj körüli elváltozások összefüggésben lehetnek bizonyos vitaminok vagy ásványi anyagok elégtelen bevitelével. A szájfekélyek gyakran a vas vagy a B-vitamin hiányának következményei. Egy tanulmány szerint a szájfekélyes betegek 28% -a tiamin (B1-vitamin), riboflavin (B2-vitamin) és piridoxin (B6-vitamin) hiányos. 

A szájzugepedést a túlzott nyálképzés vagy kiszáradás, valamint a vas és a B-vitaminok elégtelen bevitele is okozhatja.

A vasban gazdag ételek közé tartozik a baromfi, a hús, a hal, a hüvelyesek, a sötét leveles zöldek, a dió, a mag és a teljes kiőrlésű gabona.

A tiamin, a riboflavin és a piridoxin jó forrásai a teljes kiőrlésű gabonák, a baromfi, hús, hal, tojás, tejtermékek, hüvelyesek, zöld zöldségek, keményítő tartalmú zöldségek, diófélék és magvak.

Vérző íny

Néha csak a durva fogmosási technika áll az ínyvérzés mögött, de C-vitamin hiány is okozhatja. A C-vitamin fontos szerepet játszik a sebgyógyulásban és segít megelőzni a sejtek károsodását. 

A C-vitamin-hiány másik súlyos következménye a skorbut, amely gyengíti az immunrendszert, az izmokat, a csontokat, és fáradtnak, letargikusnak érzi magát. A C-vitamin hiányának egyéb gyakori jelei a könnyű zúzódások, a lassú sebgyógyulás, a száraz pikkelyes bőr és a gyakori orrvérzés is.

Látás romlás 

A tápanyaghiányos étrend akár látási problémákat is okozhat. Az A-vitamin hiány gyakran úgynevezett éjszakai vakságot okoz, ami csökkenti a látást gyenge fényben vagy sötétben. Ennek oka, hogy az A-vitamin szükséges a rodopsin, a szem retinájában található pigment előállításához, amely segít éjszaka látni. Kezelés nélkül az éjszakai vakság xerophthalmiavá válhat, amely állapot károsíthatja a szaruhártyát, és végül vaksághoz vezethet.

Szerencsére az A-vitamin hiány ritka a fejlett országokban. Azok, akik gyanítják, hogy az A-vitamin bevitelük elégtelen, megpróbálhatnak több A-vitaminban gazdag ételt fogyasztani, például belsőséget, tejterméket, tojást, halat, sötét leveles zöldséget, sárga és narancs színű zöldségeket.

Ha hiányt nem diagnosztizálnak, kerülnie kell az A-vitamin-kiegészítők szedését! Az A-vitamin ugyanis olyan zsírban oldódó vitamin, amely felhalmozódhat a szervezet zsírraktáraiban és mérgezővé válhat. Az A-vitamin mérgezés tünetei a hányinger, fejfájás, bőrirritáció, ízületi és csontfájdalom, és súlyos esetekben akár kóma vagy halál is. 

Pikkelyes foltok és korpásodás

A szeborreás dermatitis és a korpásodás a bőr rendellenességeinek ugyanazon csoportjába tartozik. Mindkettő viszkető, hámló bőrrel jár. A korpásodás leginkább a fejbőrre korlátozódik, míg a szeborreás dermatitis megjelenhet az arcon, a mellkas felső részén, a hónaljban és az ágyékban is. Ezeknek a bőrbetegségeknek a valószínűsége az élet első 3 hónapjában, a pubertás alatt és a felnőttkor közepén a legnagyobb.

A korpásodást és a szeborreás dermatitist számos tényező okozhatja. Ezek egyike a tápanyagokban szegény étrend. A cink, a niacin (B3-vitamin), a riboflavin (B2-vitamin) és a piridoxin (B6-vitamin) hiánya egyaránt szerepet játszhat a kialakulásában. 

A niacinban, riboflavinban és piridoxinban gazdag ételek közé tartoznak a teljes kiőrlésű gabonák, baromfi, hús, hal, tojás, tejtermékek, belsőségek, hüvelyesek, zöldségek, keményítőtartalmú zöldségek, diófélék és magvak. A tenger gyümölcsei, a hús, a hüvelyesek, a tejtermékek, a diófélék és a teljes kiőrlésű gabonák pedig mind jó cinkforrások.

Hajhullás

A következő tápanyagokban gazdag étrend segíthet megelőzni vagy lassítani a hajhullást:

• Vas 

• Cink 

• Linolsav (LA) és alfa-linolén sav (ALA)

• Niacin (B3-vitamin)  

• Biotin (B7-vitamin) 

Vörös vagy fehér dudorok a bőrön

A keratosis pilaris olyan állapot, amelynek következtében libabőrszerű dudorok jelennek meg az arcon, a karon, a combon vagy a fenekén. Az állapot gyakran gyermekkorban jelenik meg, és felnőttkorban eltűnik.

Ezeknek a kis dudoroknak az oka még mindig nem teljesen tisztázott, de megjelenhetnek, ha túl sok keratin termelődik a szőrtüszőkben. A Keratosis pilaris olyanoknál is jellemző, akik alacsony A- és C-vitamin-tartalmú étrenden élnek.

Nyugtalan láb szindróma

A nyugtalan láb szindróma olyan betegség, amely ellenállhatatlan késztetést okoz a láb mozgatására. Bár okai nem teljesen tisztázottak, a vér alacsony vasszintje összefügg a tünetek súlyosságával. A tünetek gyakran jelentkeznek a terhesség alatt, mikor a nők vasszintje csökkenhet. 

Összefoglalás

A vitaminok és ásványi anyagok elégtelen bevitele számos tünetet okozhat, amelyek közül néhány gyakoribb, mint mások. A megfelelő vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag ételek fogyasztásának növelése segít megoldani vagy nagymértékben csökkenti a tüneteket.