A só 60% -a klorid és körülbelül 40% -a nátrium. A nátriumra a szervezetnek szüksége van, hiszen segíti az izomműködést, szabályozza az ingerület átvitelt, a folyadékháztartást és a vérnyomást – de nem mindegy, milyen mennyiséget juttatunk belőle a szervezetünkbe. 

Mennyi sóra van szüksége?

A javasolt napi sóbeviteli mennyiség egy egészséges felnőtt számára 5g (ez kb. egy teáskanál konyhasó). Ennek ellenére hazánkban a felmérések szerint a nők naponta 12g, míg a férfiak 17,2g sót fogyasztanak. A túl sok só szélütéshez, szívbetegséghez és magas vérnyomáshoz vezethet. Honnan tudhatja, ha túl sok sót visz be a szervezetébe?

Felfújódás

A felfújódás – amikor a gyomrát duzzadtnak vagy feszesnek érzi – az egyik leggyakoribb rövid távú hatása a túlzott sófogyasztásnak. A só vízvisszatartást okoz, így extra folyadék halmozódik fel. Az ételeknek nem kell sós ízűnek lenniük ahhoz, hogy magas legyen a nátriumtartalmuk. A szendvics, a pizza, és a konzerv ételek mind alattomos forrásai a sónak. 

Magas vérnyomás 

A magyar lakosság 20-25 százaléka szenved magas vérnyomás betegségben, aminek egyik okozója a túlzott sóbevitel. A só vizet köt meg, megnehezíti, hogy a vesék megszabaduljanak a feleslegesen visszatartott folyadéktól, ennek hatásra pedig nő a vérnyomás. A sófogyasztás csökkentésével a vérnyomás akár 2-8 higanymilliméterrel is csökkenhet, ami a szív- és érrendszeri megbetegedések és a stroke kockázatának csökkenését is jelenti. 

Puffadás

A puffadás a túl sok nátrium jele lehet a szervezetben. Ha az olyan testrészei, mint az arc, a kezek, a lábak és a bokák duzzadnak, akkor figyeljen a sófogyasztására! 

Gyakori szomjúság

Ha az utóbbi időben mindig nagyon szomjas, az annak a jele lehet, hogy túl sok sót fogyaszt. Ilyenkor dehidratálódik, kiszárad, a test „kiszívja” a vizet a sejtekből, ezért nagyon szomjasnak érzi magát. A víz segíthet semlegesíteni a sót, és felfrissíteni sejteket.

Hízás

Ha a szervezet vizet tart vissza, az hízást okozhat. Ha egy hét vagy akár néhány nap alatt gyorsan felszaladnak a kilók, annak oka a túl sok a só lehet. Ha egy nap alatt több mint 1 kg-t, vagy egy hét alatt 2 kg-t szed fel, gondoljon vissza az elmúlt napokban elfogyasztott ételekre, és próbáljon változtatni étrendjén a só csökkentése érdekében! 

Gyakori vizelés

A többlet sófogyasztás gyakoribb vizeletürítéssel járhat. Ennek oka, hogy a só szomjúságot okoz, ami arra ösztönözheti, hogy a szokásosnál többet igyon. 

Nyugtalan alvás

Ha lefekvés előtt túl sok sót eszik, az alvási rendellenességekhez vezethet. Ez lehet nyugtalan alvás, éjszakai gyakori ébredés és reggel fáradtan ébredés is.  

Gyengeség

Ha túl sok só van a vérében, a sejtekből víz áramlik ki, hogy ellensúlyozza a sót. Az eredmény? A szokásosnál gyengébbnek érezi magát.

Gyomorpanaszok

Ha az étrendben lévő túl sok só dehidrálttá teszi, akkor azt a gyomor is megérzi. Hányinger, hasmenés, gyomorgörcs jelentkezhet. A megfeleő mennyiségű vízfogyasztás elősegíti a sejtek rehidratálását, így idővel jobban érezheti magát.

A túlzott sófogyasztás hosszú távú hatásai

Bár számos rövid távú hatásra kell figyelni, a túlzott sófogyasztás hosszú távú hatással is jár. Növeli a szívizom megnagyobbodás, fejfájás, szívelégtelenség, magas vérnyomás, vesebetegség, vesekő, csontritkulás, gyomorrák és stroke kialakulásának kockázatát.

Hogyan csökkentse a sóbevitelt?

Mivel a statisztikák szerint 10-ből 9-en túl sok sót fogyasztanak, valószínű, hogy Önnek is oda kell figyelnie. Ne feledje, már egy szelet felvágottas, sajtos kenyér elfogyasztásával túl is lépheti a WHO által ajánlott napi sóbeviteli értéket, anélkül, hogy utólag megsózná azt!  

• Válasszon friss húst a feldolgozott helyett.

• Kerülje az előre feldolgozott élelmiszereket! Az elfogyasztott só 70-75 százaléka ezekből (pl. péksütemények, konzervek, felvágottak, ásványvizek) kerül a szervezetbe!

• Amikor fagyasztott zöldséget vásárol, kerülje a már hozzáadott fűszerekkel vagy szószokkal dúsított változatokat.

• Olvassa el a címkéket és ellenőrizze a megvásárolt ételek nátriumtartalmát.

• A fűszerek és ételízesítők kiválasztásakor válasszon olyanokat, amelyek címkéjén nem szerepel nátrium, vagy csökkentett nátrium tartalmú. 

• Főzés során használjon kevesebb sót és inkább zöldfűszerekkel ízesítse az ételét.