Akár kötelező, akár önkéntes karanténban van, a társadalmi távolságtartás egyedülálló kihívásokkal jár mindannyiunk számára. A fizikai, érzelmi és mentális egészség megőrzése egy ilyen szorongással és stresszel teli időszak alatt fontosabb, mint valaha!  Hogyan? Az alábbi tippek ebben segítenek.

1. Legyen fontos az alvás – A hangulatát és immunrendszerét is javítja 

Az elegendő, jó minőségű alvás segíti az immunrendszert, és a stresszel való megbirkózást. Elegendő alvás nélkül türelmetlenebb, dekoncentráltabb lesz.

2. Testmozgás

Az aktív testmozgás immunerősítő hatású, javítja a hangulatot, segíti a koncentrálást, növeli az energiaszintet és hozzájárul a jobb minőségű alváshoz is. Ha nincs lehetősége cardio típusú mozgásra, próbálja ki a jógát! Ehhez számos videót talál az interneten. 

3. Táplálkozzon tudatosan!

  • Próbálja betartani a szokásos étkezési rendet, és figyeljen arra, hogy ne egye túl magát! 
  • Fogyasszon stresszoldó ételeket: pl. meleg leves, omega-3-ban gazdag halak, teljes kiőrlésű szénhidrátok és zöld leveles zöldségek. 
  • Üres kalóriák helyett fehérjedús falatokat (pl. főtt tojás, joghurt, diófélék) nassoljon! A fehérje növeli a teltségérzetet és csökkenti a vércukorszint ingadozást. 
  • A koffein, alkohol és finomított cukrok súlyosbíthatják a stresszt, ezért ezeket kerülje, vagy tartsa nehezen hozzáférhető helyen! 
  • Figyeljen a megfelelő hidratálásra! Cukros gyümölcslevek helyett válasszon koffeinmentes gyümölcsteát, vizet vagy frissen préselt zöldség- és gyümölcslevet. 

4. Vezessen hála naplót! 

Kutatások bizonyítják, hogy azok, akik rendszeresen gyakorolják a hálaadást és feljegyzik, hogy miért hálásak, jobb közérzetről, fizikai egészségről és optimistább jövőképről számolnak be. 

5.  Pozitív önbeszélgetés

Ne felejtse el megdicsérni magát egy munkafeladat, edzés után, vagy mikor sikerült megőriznie türelmét gyermeke fegyelmezésekor! Ünnepelje napi sikereit pozitív önbeszélgetéssel! Először mindez furcsa lehet, de kutatások szerint az agy az ilyen pozitív gondolatokat boldogság érzéssé alakítja. 

6. Szánjon néhány percet meditációra, mély légzésre!

Ehhez nincs szüksége speciális felszerelésre vagy helyre; bármikor, bárhol megteheti. A meditáció és a nyugodt, tudatos mélylégzés csökkenti a stresszt, enyhíti a depresszió és szorongás tüneteit. Rendszeresen végezzen pár perc légzőgyakorlatot, hogy pozitívan kezdje vagy fejezze be a napját, de segít a stresszes pillanatokban is. 

7. Álljon fel és nyújtózkodjon!

Néha az is elég, ha 15-30 másodpercre megváltoztatja testhelyzetét. Amikor tudatos fizikai változást hajt végre, például feláll és nyújtózkodik, az agy felismeri a változást, és jótékony módon reagál. 

8. Hívjon fel egy barátot vagy családtagot!  

A társadalmi interakciók elősegítik a mentális és fizikai jólétet, meghosszabbítják az élettartamot. Tegye prioritássá a szeretteivel való kapcsolattartást, ha kell, készítsen egy menetrendet arról, kit mikor hív. Beszéljék ki a koronavírus miatti érzéseiket, aggodalmaikat!

9. Használja okosan a közösségi médiát!

A közösségi média és más virtuális eszközök segítik a távol lévőkkel történő kapcsolattartást, de nem kívánt következményekkel is járhat, ha túlzott fogyasztóvá válik. Minél személyesebb a közösségi média interakció, annál jobb! Szelektálja, hogy kit követ, és milyen eszközöket használ. Ha elszigeteltnek érzi magát, ügyeljen arra, hogy időnként felhívjon egy barátot vagy családtagot, ahelyett, hogy újabb Facebook kommentet írna.

10. Kerülje a folyamatos hírfogyasztást!

A hírfogyasztást korlátozza napi két vagy három forrásra és alkalomra, hogy csökkentse a felmerülő szorongást. Közvetlenül lefekvés előtt már ne nézzen/olvasson híreket!

11. Rendezze pénzügyeit a nyugalma érdekében!

Felmérések szerint a pénzügyi kérdések jelentik a legfőbb stresszforrást. A pénzügyei pontos ismerete és a tudatos költés segíthet. Kezdjen egy ingyenes pénzügyi alkalmazással, amely javítja költségvetési ismereteit!

12. Selejtezzen!

Megváltoztathatja-e a hangulatát a takarítás és a selejtezés? Szakemberek szerint a felesleges cuccok több stresszt és szorongást okozhatnak, mint a rendetlenség. Naponta 15 percet szánjon otthona rendezetlenebb részének selejtezésével – még akkor is, ha ez csak egy fiók, amely mindig tele van.

13. Kézműves foglalkozás

A színezés és más kreatív, művészi elfoglaltságok, például a rajzolás, a festés vagy a kötés, fotózás stresszoldó hatású. 

14. Kertészkedjen!

A kertészkedésnek pozitív mentális hatása van. Akár panelben is nevelhet növényeket vagy saját fűszerkertet az ablakpárkányon! 

15. Vegyen egy hosszú, pihentető fürdőt

Már egyetlen forró fürdő is képes enyhíteni a koronavírus okozta stresszt, hiszen ilyenkor nem az elvégzendő feladatokra, hanem saját magára koncentrál. 

16. Háziállat

Feszült? Játsszon a háziállatával, vagy csak töltsön el egy kis időt a gondozásával! A kedvenccel való törődés csökkenti a stresszt, növeli az energiaszintet és a boldogságérzetet.